dimecres, 9 de juny del 2021

Com serà l'examen final?

Com serà l’ examen final?

Doncs aquí us ho explico una mica.

L’examen final tindrà una mica de tot el que hem anat fent durant el curs, per tant, recordem:
  1. Que el primer que vam fer van ser les tipologies textuals i que per avaluar-les:
    1. Us puc demanar que m'identifiqueu o que em definiu qualsevol dels vuit tipus de textos: narratiu, descriptiu, conversacional, retòric, explicatiu, argumentatiu, instructiu o predictiu, ja que tots vuit formen una unitat de contingut.
  2. Com ho faré?
    1. Hi haurà un text o uns textos dels quals haureu d’identificar a quina tipologia textual pertanyen. I, a més:
      1. Haureu de transcriure fonèticament algunes vocals.
      2. Haureu d’identificar algun tipus de paraules.
      3. Haureu d’identficar la funcio de determinats mots dins d’una frase.

  1. Que el segon que vam fer va ser llegir la versió actualitzada d’alguns capitols de Tirant lo Blanc i per avaluar-lo:
    1. Us puc demanar alguna cosa del seu argument, sobre la importància que té en la història de la literatura catalana, sobre com el llegim ara o sobre la intenció per la qual Joanot Martorell va escriure’l.
  2. Com ho faré?
    1. Fent-vos una pregunta sobre alguna de l’argument.
    2. Fent-vos-en una altra sobre alguna d eles altres qüestions.

  1. I que el tercer i l’últim va ser treballar la poesia i, concretament, els poemes de l’Antologia que havíeu de llegir i per avaluar-ho.
  2. Us puc demanar:
    1. com definim poesia.
    2. què és un poema.
    3. què és la veu poètica.
    4. què són les imatges i quina diferència hi ha entre com les utilitzem a la llengua col·loquial i a la poesia.
    5. quines semblances i quines diferències trobem entre l'al·legoria, la comparació o el símil, la metàfora, la metonímia, la sinècdoque i el símbol.
    6. què és el vers.
    7. quins són els fenòmens de contacte vocàlic.
    8. què és la cesura i l’hemistiqui.
    9. com es classifiquen els versos segons la seva mesura.
    10. què és la rima i quins subtipus de classificació té.
    11. què és una estrofaquè és un sonet.
    12. què són els versos blancs.
    13. què són els versos lliures.
    14. què és un poema en prosa.
    15. què és un cal·ligrama.
    16. què és la poesia visual.
    17. podrà sortir l'estudi mètric complet d'un poema i l'explicació i justificació d'una figura, que que jo mateixa identificaré i marcaré.
    18. podrà sortir el tema i/o l’argument d’un dels poemes que han pogut sortir en la resta d’exàmens.
    19. podrà sortir el vocabulari que ara us fixaré com a possible. 

Vocabulari possible: 
1. Ausiàs March:
1. plany (d’altre que mi en son continu plany.)
2. esquiu (els vius: / d’imaginar mon estat són esquius,)
3. esguard (Lo rei xiprè, presoner d’un heretge, / en mon esguard no és malauirat,)
2. Roís de Corella:
1. espars/a (sola, sens par, de les altres esparsa,)
2. llustre (ab un tal gest, les plomes i lo llustre,)
3. Francesc Vicent Garcia: 
1. atzabeja (sos cabells de finíssima atzabeja)
2. atònit (tan atònit contemplava / lo dolç combat,)
3. treva (temerós d'alguna gran desgràcia, /de prendre'ls treves ganes me venien.)
4. Jacint Verdaguer:
1. altiu/va (amb ses torres i cúpules altives / de vori, d'or i argent:)
2. rufagada (com rufagada que se'n du amb l'essència) 
3. emmusteïda (l'emmusteïda flor.)
5. Miquel Costa i Llobera:
1. esquerp (li donà per terra l’esquerpa serralada)
2. oratge (i té el llamp i l’oratge// per glòria i per delit.)
3. irat/da (Veuràs caure a tes plantes la mar del món irada,)
6. Alcover: 
1. soca: (i el llamp fins a la terra ma soca migpartí.)
2. entranyes ( Brots de migrades fulles coronen el bocí  // obert i sense entranyes)
3. brostar (i sent brostar les fulles i sent pujar la saba,)
7. Papasseit: 
1. quitxalla: (I tota la quitxalla del veïnat)
2. fressa (qui mourà tanta fressa perquè serà dijous)
3. roderes (que dansa en el seguit de les roderes.)
8. Clementina Arderiu: 
1. abellir (l'amor pel risc // com m'abellia)
2. brida (i, ardent, el cor//no vol cap brida.)
3. neguit:   (Per una treva / per un oblit, / dono el neguit / amb clau i lleva.)
4. paranys: (paranys i risc)
9. Marius Torres: 
1. meandres: (en els meandres, grocs de lliris, verds de pau)
10. Pere Quart: 
1. corrandes: (Corrandes d'exili)
2. esguerrar:  (Perquè ens perdoni la guerra,//que l’ensagna, que l’esguerra,)
3. bategar: (que bategui com una ala)
4. recança: (una recança infinita.)
11. J.V. Foix: 
1. atzar: (em plau d'atzar d'errar per les muralles)
2. rabent: (Vèncer, rabent, els guals. Oh món novell!)
3. càndid, rampell: (les madones borroses,//  I el pintar extrem d’avui! Càndid rampell!)

I em sembla que no m’he deixat res, recordeu que teniu molta més informació a les entrades que tenen com a etiqueta "examen" i si teniu alguna pregunta, ja sabeu per on la podeu fer.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada