divendres, 27 de novembre del 2020

Tirant, com l'avaluem.

Com que sembla que la nova normalitat, que ho és tot menys normal, no ens deixa fer les coses com les hauríem de fer, passarem a qualificar Tirant d'una manera diferent.

Com que l'avaluació la farem el 16 de desembre,  a fi que la nota serveixi per la primera avaluació, heu de lliurar-me la feina, com a molt tard, el dia 9 de desembre, tot tornant del pont pre festes.

Què heu de fer:
Doncs respondre un total de quatre preguntes triades tal i com a continuació s'indica:
  • Una d'aquestes preguntes sobre el fragment adaptat de la novel·la que hem llegit o ens han explicat:
  1. Cita cinc dels personatges principals de la novel·la, entre ells els dos protagonistes, i explica'n un amb més detall: què sabem d'ell a partir del que ens diu la novel·la, tant de la seva aparença com del seu caràcter.
  2. Espai: quins espais surten a la novel·la? Ciutats i viles, edificis, jardins... Tenen un referent real? Com es descriuen? Cita'ls i explica'n un amb més detall.

  3. Temps històric: quan dataries la novel·la i amb quins arguments?
  4. Quin seria el tema de la novel·la? I la intenció de l'autor en escriure-la? Relaciona-ho.
  5. Per què la novel·la acaba així? A part de les raons adduïdes a classe, la lectura d'aquest text pot ajudar-te a redactar la resposta de manera òptima: http://www.cervantesvirtual.com/portales/joanot_martorell_i_el_tirant_lo_blanc/tornada_mort_tirant/
  • Una d'aquestes preguntes sobre detalls de l'argument del fragment adaptat de la novel·la que hem llegit o ens han explicat:
  1. Explica l'episodi de l'enamorament de Tirant fins que es declara a Carmesina. 
  2. Explica l'episodi del somni de Plaerdemavida.
  3. Explica l'episodi de les grans festes que l'Emperador va fer en honor dels ambaixadors del soldà. 

  4. Explica l'episodi del bany, la cambra i la rata.
  5. Explica l'episodi d'Hipòlit i l'Emperadriu.
  6. Explica l'episodi de l'estratègia de la Viuda Reposada. 
  7. Explica l'episodi final, des de la mort de Tirant.
  • Un d'aquests temes, tot fent referència a algun dels fragments on apareixen, del fragment adaptat de la novel·la que hem llegit o ens han explicat:
  1. El món de les dones a Tirant lo Blanc.
  2. L'amor a Tirant lo Blanc, els diversos personatges que en parlen i les diverses parelles que es formen, què ens diuen de com s'estimava a l'època?
  3. Anàlisi d'algun dels exemplum (narracions breus de contingut didàctic) que apareixen al fragment adaptat de la novel·la que hem llegit o ens han explicat.
  4. La vida a Tirant lo Blanc: com mengen, com es vesteixen, com estimen, com senten dolor, com el manifesten, com veuen els estrangers... Què ens diu tot això de què els agradava als lectors de l'època i de com deurien ser els homes i les dones en què s'inspiren aquests personatges. 
    • Una d'aquestes preguntes després de veure els videos que trobareu aquí i relacionant-los amb el fragment adaptat de la novel·la que hem llegit o ens han explicat:
    1. Del 1r video: es diu que la novel·la és una mostra d'història-ficció i després s'expliquen alguns fets que van succeir i es comparen amb el que trobem al relat. Investiga què va passar quan l'Imperi d'Orient va ser envaït pels turcs (de qui va rebre ajut, com van anar les batalles...) i compara-ho amb allò que sabem que passa a la novel·la.
    2. Del 1r video: de Tirant se'ns diu que es una barreja d'Indiana Jones i James Bond i de Carmesina que és "una narcisista peligrosa" i que "no fa més que excitar la sensualitat de Tirant però sense donar-li satisfacció". Hi esteu d'acord? Comenteu aquestes opinions sobre els dos protagonistes.
    3. Del 1r video, del 2n i del 3r: a l'inici del 1r se'ns diu que Tirant és, en certa manera, una projecció del mateix Martorell. A la meitat del 2n i a la primera meitat del 3r s'explica la vida i el caràcter de Martorell. Quines semblances i quines diferències podries destacar entre l'escriptor i el seu personatge a partir de les informacions que pots extreure dels videos i del fragment adaptat de la novel·la que hem llegit o ens han explicat?

    4. Del 2n video i del 4t: Al mig d'aquest 2n video i al final del 4t se'ns cita allò que a El Quijote es diu sobre Tirant. Per què el recomana? Creieu que és cert el que diu sobre l'obra? Actualment aquests motius són suficients perquè la lectura ens sigui satisfactòria? Redacteu una reflexió sobre aquestes qüestions.
    5. Del 3r video: a la meitat del 3r video se'ns diu quines motivacions i com Martorell va escriure la seva novel·la que es qualifica d'obra mestra, de llibre de llibres, de novel·la total, de primera novel·la moderna, versemblant i realista. Explica aquestes motivacions i aquest com amb les teves paraules i raona per què se la considera "obra mestra",...
    6. Del 4t video: Laura Borràs ens diu que Tirant ha estat qualificat com el Kama Sutra català. Comenta aquesta afirmació.

    Com m'ho heu de fer arribar?
    Tot i que continuo preferint que ho envieu al correu mgonzalez@instituticaria.cat al mateix cos del missatge,entenc que hi hagi gent que ho vulgui presentar millor i m'ho vulgui compartir com un document al drive, per tant, acceptaré les dues modalitats de lliurament.

    Què valoraré?
    Evidentment, la correcció del contingut de les respostes.
    I també que estiguin redactades de manera correcta, cohesionada, coherent i concisa.
    No penseu que escriure més us fa tenir més possibilitats, però tampoc creieu que ser completament sintètics us fa més bons. S'ha d'aconseguir l'equilibri, a la manera d'Epicur, la justa mesura. 
    S'ha de dir allò que cal i no deixar-s'ho, i no cal dir allò que només serveix per omplir ni repetir allò que ja s'ha dit.


    Pel que fa a les possibles còpies, em consta que tots intentareu respondre documentant-vos d'una manera o d'una altra. Si descobreixo algú que ha fet un "copiar" i "enganxar" en alguna pregunta, tindrà un zero; si trobo dos textos de dues persones que s'assemblen sospitosament... tindran un zero les dues, i aquí s'acabarà la meva actuació pel que fa a aquesta pràctica que a mi, personalment, no m'agrada, no tinc esperit gaire medieval jo, i és que, a més, crec que no serveix per a aprendre res en absolut, però que cadascú valora si la practica o no, perquè tots tenim motivacions diferents i no tots som aquí perquè vulguem aprendre, alguns hi som només perquè ens fa il·lusió aprovar o ves a saber què.


    Cap comentari:

    Publica un comentari a l'entrada