dijous, 17 de desembre del 2020

Tipologia textual 2 (b)

I en aquesta part de la lliçó estudiem els altres quatre tipus de textos que ens faltaven,i que formen una unitat de contingut amb els quatre anteriors.

Però primer destacarem el vocabulari que n'hem pogut extreure i que us deixo amb les pàgines on el podeu trobar i l'exercici si s'escau:

Rigorosa (pàg 202); assaig (pàg. 202); tractat (pàg. 202); implícita (pàg. 202); síntesi (pàg. 202); terminologia específica (pàg. 202); univocitat (pàg. 202); asseveració (pàg. 203); convicció (pàg. 203); article d'opinió (pàg. 203); taula rodona (pàg. 203); tesi (pàg. 203); veracitat (pàg. 203); premissa (pàg. 203); abstracte (pàg. 203); jerarquia (pàg. 203); persuasiu (pàg. 203); argument d'autoritat (pàg 203); analogia (pàg. 203); pulsió primària (pàg. 203); convicció (pàg. 203); metòdic/a (pàg. 203); designació (pàg. 203), referent (pàg 203); pronòstics (pàg. 204); profecia (pàg. 204), indici (pàg. 204); incertesa (pàg. 204); fiable (pàg. 204); analògicament (pàg. 204, ex 2.17), reexida (pàg. 204, ex 217); pressuposar (pàg. 204, ex 2.17) paradoxa (pàg. 204, ex 2.17); obrir de bat a bat (pàg 204, ex 2.17); transcendir (pàg. 204, ex 2.17); ferment (pàg 204, ex 2.17); implica (pàg 205, ex 2.18); abocat a un pou (pàg. 205, ex 2.18); donar ales (pàg. 205, ex 2.18); plenament (pàg. 205, ex 2.18); trencar-se en mil bocins (pàg. 205, ex 2.18); saltants (pàg 206, ex 2.18); fogar (pàg. 206, ex 2.18); generar (pàg 206, ex. 2.18) 


Passem a les coses que hem de saber d'aquesta segona part de la lliçó.

  • Del text explicatiu:
    • què és?
    • quan el fem servir i quins són els subgèneres típicament explicatius.
    • quina és l'estructura típica dels textos explicatius.
    • quina diferència hi ha entre una explicació especialitzada i una divulgativa.
  • Del text argumentatiu:
    • què és?
    • quan el fem servir i quins són els subgèneres típicament argumentatius.
    • quina diferència hi ha entre l'argument causal; el final; el d'inèrcia, el d'autoritat i el que empra l'analogia.
    • de què parlem quan diem que emprem arguments persuasius.
    • quines parts ha de tenir obligatòriament un text argumentatiu.
  • Del text instructiu:
    • què és?
    • quan el fem servir i quins són els subgèneres típicament instructius.
    • quina estructura acostuma a tenir.
  • Del text predictiu:
    • què és?
    • quan el fem servir i quins són els subgèneres típicament predictius.
    • quina estructura acostuma a tenir.

  • Coses per a reflexionar:
    • Quina diferència hi ha entre un text descriptiu i un text explicatiu?
    • Quina diferència hi ha entre una explicació divulgativa, una d'especialitzada i una d'informativa?
    • Què és necessari perquè puguem explicar bé una teoria, un concepte, un problema... 
    • És necessari, quan expliquem una història que aquesta sigui versemblant?
    • Com creieu que podem fer una explicació òptima?
    • Quina diferència hi ha entre un text instructiu i un explicatiu?
    • Què és molt important a l'hora de fer un bon text instructiu? 
    • Quin serà el temps verbal predominant en els textos predictius?
    • Tots els textos predictius tenen la mateixa fiabilitat?
    • La majoria de textos que trobem, pertanyen a una sola tipologia textual?
    • Quan parlem de textos, de què parlem exactament?

I de la segona part d'aquesta lliçó, em sembla que no m'he deixat res.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada